17. 11. 2016

VOLBY (update)

Myslím, že jsem s článkem o amerických prezidentských volbách měla počkat, ale tak chtěla jsem vám napsat hned. Teď je to něco přes týden, slyšela jsem o tom mluvit víc lidí a jak můžete na internetu vidět, vzbudilo to vlnu protestů, i přímo tady u nás v Portlandu...

Začala bych tím, že lidi jsou opravdu překvapený, především samozřejmě voliči Hillary, kteří víceméně s jistotou očekávali její vítězství, to se však nestalo. Spousta lidí byla vážně přesvědčená, že Hillary vyhraje, a tak ani nešla volit, nešla jí dát svůj hlas, protože to přeci bylo jasný. Ale co se nestalo, vyhrál Trump.


Zavládlo tady překvapení a následně nejistota, protože nikdo moc neví, co čekat, co se bude dít. To neví nikdo a ukáže to až čas, až Trump nastoupí do funkce a začne něco dělat. To evidentně dost lidí nechápe.
Někteří moji spolužáci, tedy americký středoškoláci, si myslí, že Trump je od minulé středy prezidentem, postaví zeď na jihu i na severu a všechny jejich jiné než bílé kamarády deportuje pryč. S těmahle lidma je těžký se o tom bavit. To, že se o to zajímám já, už vůbec nechápou, protože proč by to zajímalo někoho jinýho než Američany. Snaha vysvětlit jim to je ve většině případů úplně zbytečná.

Jak jsem už psala, Oregon je demokratický stát, a tak zvolení republikánského kandidáta, ještě když je to Trump, nadšení vážně nevyvolalo. V Portlandu se protestovalo a stále protestuje. Pálení vlajek, blokování dálnic/mostů, ničení budov/aut... Jsme v Americe, "nejsvobodnější" zemi na světě, takže vyjádřit názor je samozřejmě jejich právo, ale nejsem si jistá, jestli zvolili správný způsob ten názor projevit. Nevím, co si myslí, že se tím změní, a jak jim pomůže blokování dopravy a ničení věcí.

To se tady vážně děje, měli jsme v plánu jet do Portlandu, ale nejeli jsme, protože mají strach a nebyli jsme si jistý, že se odtamtud dostaneme.
Jeden kamarád mých amerických rodičů měl v Portlandu jednání, když se pak chtěl dostat domů, nemohl. Auto měl zaparkované v ulici, do které právě přicházel protestující dav. Rychle se schoval do auta a čekal, lidi byli agresivní, ničili auta kolem. Nakonec ho musela vysvobodit policie a odvést ho někam do bezpečí. To je přece děsivý, ne?

https://twitter.com/JLulay36/status/797108642910613504


Já prostě jen nechápu, co čekají, že se teď stane. Nechtějí Trumpa za prezidenta, ale zaprvé, to už je asi pozdě, a zadruhé, jak si myslí, že jim v tom pomůže násilí. Já nejsem jeho fanoušek, netěší mě, že zvítězil. Chtěla jsem, aby vyhrála Hillary, ale prostě se dokážu/musím smířit s tím, jak to dopadlo. Tohle je demokracie, on vyhrál, zvolili ho a teď už se s tím nedá nic dělat. Teď už můžeme jen čekat a doufat.

Myslím, že jsem zas polovinu toho, co jsem sem chtěla napsat, zapomněla. Jenom jsem to chtěla napsat, protože se to tady všude a pořád řeší. Rozhodně jsem si teda pro cestu do USA vybrala zajímavej rok...

Žádné komentáře:

Okomentovat